Beskrivningsbild

Beskrivningsbild
Kontakta mig på danielgiertz caspianandmiranda com

Sökning

Om du har hittat den här bloggen genom att googla och inte förstår varför du fick upp den här bloggen, så skriv det du sökte efter i sökrutan nedan, så hittar du det förmodligen.

Sök i den här bloggen

fredag 5 november 2010

Kristallnattsdemonstration

Den 9/11 är det 72 år sedan Kristallnatten, natten då Förintelsen inleddes och tiotusentals judar dödades. Detta brukar i Linköping traditionsenligt uppmärksammas med en demonstration mot främlingsfientlighet. 2007 och tidigare, var det Vänsterpartiet i Linköping som anordnade det. 2008 och 2009 anordnades det av alla partier i kommunfullmäktige. Det hade kunnat bli så även i år, men på grund av dålig kommunikation mellan partierna. Jag är medlem i Centerpartiet, och har tidigare hört mig för hos Vänsterpartiet om ifall de har planerat något, och har därför insiderinformation från båda håll. När jag den 4/10 kontaktade en medlem i Vänsterpartiet, fick jag reda på att de inte hade kontaktat övriga partier, men antog att de andra partierna inte var intresserade, då de inte hade kontaktat Vänsterpartiet, och att Vänsterpartiet därför hade planerat att ordna det själva. Jag tog upp ämnet på nästa Centergruppsmöte, där vi var överens om att vi var intresserade av att delta, även om det är kretsstyrelsen som har sista ordet. Jag meddelade den jag hade haft kontakt med tidigare att vi hade haft saken uppe på mötet, och var positiva. Därmed trodde jag att meddelandet hade gått fram till Vänsterpartiet. När en medlem i Centerpartiets kretsstyrelse den 25/10 frågade mig efter kontaktperson för demonstrationen, kontaktade jag samma person igen, som då meddelade att han hade paus från politiken, och därför kontaktade jag Ester Andréasson, som inte hade fått besked om att Centergruppen eller Kretsstyrelsen hade uttryckt intresse av att vara med. Hon berättade att de hade planerat att genomföra demonstrationen själva, då de inte hade hört från övriga partier, men att de gärna lät andra partier stå med som arrangörer, och få talartid. Hon berättade att även Moderaterna hade hört av sig. Då Moderaterna och Centerpartiet hört av sig i ett sent skede, var flygblad och annat redan klart, och demonstrationen hade därför redan Vänsterpartiet som avsändare, dessutom med formuleringar tydligt riktade mot Alliansens politik. Därför kunde inte övriga partier ställa sig bakom detta, och demonstrationen blir ett rent vänsterpartistiskt arrangemang.

Jag måste säga att jag tycker att saken har skötts väldigt dåligt från alla partier. Att inget parti utom Vänsterpartiet tog tag i saken förrän bara någon vecka innan 9/11, kan inte ses som något annat än att frågan inte ses som viktig för de partierna, vilket är en skam för dem. Samtidigt kan jag inte se att Vänsterpartiet har hanterat saken på ett smart sätt heller. Vill man arrangera något tillsammans med andra, bjuder man rimligen in dem, i stället för att anta att de inte är intresserade för att de inte har hört av sig själva. Så vitt Vänsterpartiet visste, kanske ett annat parti satt och planerade en demonstration, och trodde att Vänsterpartiet inte var intresserade, då de inte hade hört av sig.

Demonstrationen är i alla fall den 9/11 17.30 vid Borggården.

Från demonstrationen 9/11 2000

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar