Beskrivningsbild

Beskrivningsbild
Kontakta mig på danielgiertz caspianandmiranda com

Sökning

Om du har hittat den här bloggen genom att googla och inte förstår varför du fick upp den här bloggen, så skriv det du sökte efter i sökrutan nedan, så hittar du det förmodligen.

Sök i den här bloggen

lördag 7 maj 2011

Sanningen ligger förmodligen någonstans däremellan

SVT uppger att Egmont tänker ge ut en tjejtidning och en killtidning. Den här bloggen tycker att det är fruktansvärt, och att det konserverar könsroller, medan den här bloggen tycker att det är helt oproblematiskt att de gör det. Läs gärna båda bloggarna, och bilda en egen uppfattning.

F! skriver att Egmont själva beskriver tidningarna så här:
Emma vänder sig till flickor i åldern 6-9 år, ”Den är pysslig och tjejig med fokus på kreativitet och kunskap på ett charmigt och glatt sätt.” GOAL Junior däremot är ”en cool fotbollstidning för killar i åldern 6 till 10 år. Tidningen presenterar mängder av spännande fakta och bilder om superstjärnorna och deras lag på ett fräckt och explosivt sätt, som garanterat tilltalar yngre fotbollstokiga killar.
Pär Ström skriver: För övrigt är det ju inget som hindrar en fotbollsintresserad tjej från att köpa Goal Junior – och vice versa.

Vice versa kan i och för sig kännas problematiskt, med tanke på att tidningen heter Emma. Dessutom kan det kännas jobbigt för båda könen, när Egmont så tydligt utpekat tidningarna som tjej- och killtidningar. I stället för att göra som uppropet som F! skriver om och lägga ner planerna på dessa tidningar, kan man ha dem kvar, och behålla innehållet, men göra dem till synes könsneutrala. En sådan här beskrivning skulle man kunna ha (om Emma får heta Kim i stället):
Kim vänder sig till barn i åldern 6-9 år, ”Den är pysslig med fokus på kreativitet och kunskap på ett charmigt och glatt sätt.” GOAL Junior däremot är ”en cool fotbollstidning för barn i åldern 6 till 10 år. Tidningen presenterar mängder av spännande fakta och bilder om superstjärnorna och deras lag på ett fräckt och explosivt sätt, som garanterat tilltalar yngre fotbollstokiga.
På det sättet kan man behålla sina målgrupper, samtidigt som man inte stöter bort dem som vill köpa "fel" tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar