Beskrivningsbild

Beskrivningsbild
Kontakta mig på danielgiertz caspianandmiranda com

Sökning

Om du har hittat den här bloggen genom att googla och inte förstår varför du fick upp den här bloggen, så skriv det du sökte efter i sökrutan nedan, så hittar du det förmodligen.

Sök i den här bloggen

fredag 4 maj 2012

Håller ni med?

http://whoneedsfeminism.tumblr.com/post/22385328895/i-need-feminism-because står att läsa:

  • Female politicians have to be more ruthless than their male counterparts to get to the top and to be taken seriously.
  • “You’re one of the guys” to girls is taken as a compliment but “you’re one of the girls” to guys is not.
  • Empowering girls and women leads to a more controlled population and a healthier, more progressive world.

Jag säger inte att detta är rätt, eller att det är fel. Jag bara undrar hur folk ser på det. Kommentarsfältet står öppet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Min första instinkt är att säga att det är klart att jag håller med. Sedan funderar jag på formuleringarna...

    Att vara "ruthless"/hänsynslös... är det en väg till framgång för någon? Snarare har jag hört att de som tillhör en underrepresenterad grupp behöver vara bättre, skickligare, mer pålästa osv.

    Det andra påståendet kan nog stämma men beror nog på sammanhanget om det är en komplimang eller förlämpning. Ingen brukar dock vilja få höra att de är som en av kompisarna av någon de är förälskad i.

    Det sista får mig att tänka på att jag läst att det lönar sig bättre att utbilda kvinnor än män i fattiga länder eftersom kvinnorna tar hand om och uppfostrar barnen i högre grad, och då får tex förmågan att läsa större betydelse för barnens direkta överlevnad. Vad betyder "controlled population"? Färre födda barn? Är det alltid bra med en "progressiv värld"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske handlar om att inte ge andra chansen till den befordran man själv vill ha. Samtidigt är det politiskt korrekt att välja kvinnor och minoriteter. "One of the guys" kan betyda "en i gänget" och alltså vara könsneutralt. I Buffy är det en som säger att hon är lika gammal som "you guys" var när de började jaga vampyrer (jag ska inte spoila serien och säga vem). Progressiv innebär nog att man vågar tänka nytt. Jag tror inte att "controlled population" har med att kontrollera befolkningsökningen att göra. Det är nog att man kontrollerar befolkningen så att de inte begår brott. Frågan är om jämlikhet bidrar till det.

      Radera
    2. http://en.wikipedia.org/wiki/Human_population_control

      Controlled population verkar handla om att begränsa befolkningsökningen.

      Radera