Beskrivningsbild

Beskrivningsbild
Kontakta mig på danielgiertz caspianandmiranda com

Sökning

Om du har hittat den här bloggen genom att googla och inte förstår varför du fick upp den här bloggen, så skriv det du sökte efter i sökrutan nedan, så hittar du det förmodligen.

Sök i den här bloggen

lördag 6 oktober 2012

Angående muslimska böneutrop

Moskén i Fittja kommer förmodligen att få tillstånd att ha böneutrop på fredagar, vilket har gett upphov till debatt även på riksplan. Jag håller spontant med Stefan Dayne och övriga fem som skrivit den här debattartikeln att det här är något man bör kunna söka polistillstånd för på motsvarande sätt man söker för annat. Vissa anser att det är självklart att de ska få låta om kyrkklockorna ska få det, andra att kyrkklockorna ska kunna låta då det är tradition. Ytterligare argument som framförts är att det rör sig om verbala budskap vilket är mer påträngande än klockklang. Goda argument allihop. Om 1/1 är en fredag eller om det är en torsdag och det är skottår, så är det 53 fredagar det året. Annars är det 52. Om ett böneutrop är fem minuter (vilket är högt räknat), talar vi alltså om högst 265 minuter om året, eller 4h25min. Timmernabbenkonferensen har brukat hålla på i sex dagar och varit en gång per år. Då mötena har varit i ett tält, har lovsången hörts bland grannarna. Det har varit mer än två möten varje dag, med mer än en halvtimmes lovsång varje möte. Detta gör att lovsången (inklusive det verbala budskapet) har hörts längre tid den veckan än vad böneutropen kommer att höras på ett år. Då Timmernabbenkonferensen hållts i ett villområde och moskén ligger i ett industriområde, berör det fler människor. Till saken hör att vissa av de boende inte var särskilt glada över att ha konferensen där, både på grund av att det lät och av andra skäl. Nu ska visserligen inte Botkyrka kommun hållas ansvarig för vad Mönsterås kommun tar för beslut, men jämförelsen är ändå intressant principiellt. Dessutom används kyrkklockor för att propagera för politiska ståndpunkter. Kan detta ligga under religionsfriheten?

En sak som är betydligt mer relevant än tradition och huruvida budskapet är verbalt eller inte, är vad omgivningen tycker. Om mina grannar har fest en fredag kväll och spelar musik så högt att Polisen ger mig rätt om jag anmäler, men jag inte gör det och några andra grannar spelar musik på exakt lika hög volym en vecka senare exakt lika sent, har jag inte förverkat min rätt att ringa Polisen. Jag kanske helt enkelt tycker bättre om den första musiken eller inte vill stöta mig med första grannen. Samma sak här. Hör med grannarna. Om vissa områden varken kommer att ha kyrkklockor eller böneutrop efter det, medan andra har både och, ytterligare andra har kyrkklockor och kanske några till och med har böneutrop men inte klockor, så är det okej. Om folket får bestämma, kan det också påverka ljudkvaliteten. Jag ger gärna mitt godkännande till det här böneutropet i min närhet, men inte till det här då det sistnämnda är mycket skränigare, så att det skär i öronen. Det första är ändå vackert. (Med reservation för att det kan vara inspelningen som har sämre kvalitet.)

UPPDATERING 20130222: Botkyrka tycker som jag och överlåter frågan till Polisen.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

16 kommentarer:

  1. Mycket intressant post! Många har ju pratat om liknelsen med kyrkklockor, och jag upptäckte hur intressant den var först när jag var ute och frågade folk om det på min vlogg (se min webbaddress för video). Keep posting!

    SvaraRadera
  2. Skillnaden mellan Timmernabbenkonferensen, popkonserter osv är väl att deras syfte är att bullra inom sitt område (sedan kan det störa utåt), medan klockklang och böneutrop helt syftar till att marknadsföra det religiösa budskapet över stora områden.
    Och där är min tveksamhet, att alltfler aktörer skulle få "propagera" i "det offentliga luftrummet".
    Eller ska just religiösa budskap ha företräde före politiska, ideella och kommersiella?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju kyrkklockor vid åtminstone ett tillfälle använts för ett politiskt syfte (se länk ovan). Glassbilen låter också över ett stort område. Om vi pratar specifikt om moskén i Botkyrka, kommer den inte höras av så många människor om jag har förstått rätt hur den ligger geografiskt. Hade det rört sig om exempelvis Skäggetorp i stället, hade det varit en fråga för Skäggetorpsborna.

      Radera
  3. Ok, Daniel, och om 51 % av Skäggetorpsborna vill höra böneutrop så ska de 49 procenten få tåla det..Jo, Jag vet att det är demokrati och även att man ska bestämmer lokalt, jag är dock inte så säker att denna fråga är så väl lämpad för det.
    Och får klockor och böneutrop ljuda över Skäggetorp, ska politiska, ideella och kommersiella budskap få göra det på samma villkor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte? Det handlar om mindre än fem minuter i veckan. Angående politiska budskap, är det okej att kyrkklockorna i Brevik ringer i protest mot militärskjutningar? Politiska budskap gör sig bättre i debattartiklar, men skulle någon vilja bygga ett torn och ropa något politiskt, hade det varit en fråga för ortsborna.

      Radera
  4. Ansökan nu gäller kanske några minuter i veckan, men företrädare har den klara ambitionen att utöka detta successivt. Och jag ser frågan principiellt, ska "det offentliga luftutrymmet" över stadsdelar fyllas med religiös och kanske politisk, ideell och kommersiell "propagande". Står inte här friheten att marknadsföra religiösa och andra budskap emot friheten att inte behöva utsättas för detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyrkor har i dag inte heller laglig rätt att ringa i klockor när som helst på dygnet hur högt som helst och hur ofta som helst. Självklart kommer också böneutrop att regleras. Visst kan de ansöka om hur många tider som helst, men det behöver de inte nödvändigtvis få.

      Radera
  5. Humanisterna funderar på att regelbundet ropa ut över staden att "Det finns nog ingen Gud", kanske Socialdemokraterna (eller annat parti) vill kalla till möte på detta sätt, kanske även ideella eller kommersiella budskap blir lockade av denna mycket billiga marknadsföringskanal..Det kanske landar i att det är en bullerfråga som bestäms lokalt, men jag tycker faktiskt att frågan har principiella aspekter och förtjänar att diskuteras! Tack för bra dialog, Daniel!

    SvaraRadera
  6. Det är inga grannar som har något att säga till om när Glassbilens oljud låter, och det sker på 1000-tals platser i Sverige. Det är alltså fritt fram att föra oljud i Sverige, oavsett vad det för oljud. Den som vill stoppa ett oljud, men tillåta andra har en dold agenda och ljuger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställer sig glassbilen i centrala Ljungsbro, så hörs den inte till Brunnby. Det gör däremot kyrkklockorna. Det handlar om hur många man når ut till.

      Radera
  7. Och när alla moskéer börjar vråla då? (hur skall du motivera att bara EN får göra det?) Och när de börjar kräva att få göra det traditionsenligt, dvs fem ggr om dagen?

    Islam har inget att göra i Sverige, vare sig dess skrän eller dess utövare. Eller dess vidriga medeltida traditioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan skrivit hur jag motiverar att bara en ska få. Det är de närboende som ska avgöra om de vill acceptera det.

      Radera
  8. Målet med alla religiösa samfund är att påverka samhället i enlighet med deras specifika agenda. En del Muslimska samfund (långt från alla) vill stöpa om Svenska samhället i mer muslimsk inriktning, man flyttar fram sina bo pålar ett snäpp i taget. Tyvärr är det så att de mest högljuda som är i regel även de mest bokstavstrogna muslimska samfunden är de som politiker lyssnar mest på, men man glömmer bort att dessa de facto utgör en minoritet av de muslimska gruppen. Islam är som kristendomen det finns väldigt många olika fraktioner och tolkningar, varför lyssnar politiker till de mer extrema i stället för de mer liberala samfunden.

    SvaraRadera
  9. Det kan väl inte vara obekant för den som läser om muslimerna ex. på nätet, vad de syftar till. Vi svenskar får inte vara så naiva att vi ger efter för muslimernas anspråk, ett steg framåt i taget men aldrig tillbaka. Men min fråga är: blir de ev. böneutropen på svenska eller arabiska? Hoppas imget alls.
    EAA

    SvaraRadera
  10. jag tycker att ha böneutrop finns inte i asyl sökande plan, när de kom till Sverige.I första hand vill de att bli säkra och bo i lugn och ro!!!
    _Att ha böneutrop är inte så viktig del av islam religion,men tiden för bön som är så viktig. Böneutrop är så känslig sak för att inte bara muslimerna som ska höra den och det ska störa flera som har inte samma religion eller de som tror inte på något
    -Jag gissar att deras steg i framtiden ska bli att stifta sharia lager i Sverige.
    _Frågan är: blir det böneutrop på Tv i framtiden?!!

    SvaraRadera
  11. man ska inte falla för frestelsen att se detta logiskt och intellektuellt. det handlar enbart om känslor och tillhörighet. VILL vi bo i ett arabiskt land eller inte? VILL vi ha den kulturen här eller inte? i många situationer kan man både få kakan och äta den, men i det här fallet är det ett antingen eller. man kan inte ha ett Falun och samtidigt integrera en medeltida kultur från mellanöstern. om ni tvivlar så åk till malmö, den staden är inte längre svensk såtillvida att man som svensk känner sig hemma. tyvärr, utan ett resultat av en obeveklig, otvetydig politik av vänstern där.

    SvaraRadera