Om man vill gå Vinterljus, kan man gå till kommunens hemsida och skriva ut kartan. Man kan annars ladda ner appen eller gå utan karta också. Om man inte vill slösa så mycket trycksvärta som man gör om man skriver ut kommunens karta, kan man skriva ut den här i stället. Ja, jag vet att den inte blev så snygg. Jag bara öppnade bilden i ett redigeringsprogram och valde "invertera färg". Men man sparar trycksvärta. De har glömt att i broschyren tala om vad Arrendals Scenarium är för något, men man kan läsa om det här.
Läs även andra bloggares åsikter om Linköping, Vinterljus
Etiketter
- affärsidéer (1)
- Almedalsveckan (2)
- arbetsmarknaden (8)
- bostadsmarknaden (5)
- Centerpartiet (5)
- Coca-Cola (1)
- demokrati (9)
- Facebook (3)
- funktionshinder (1)
- föräldrapenning (4)
- föräldraskap (6)
- historia (1)
- humor (8)
- in English (2)
- invandring (20)
- journalistik (7)
- kristendom (31)
- könsfrågor (16)
- Linköping (7)
- miljö (6)
- monarki (1)
- nakenhet (10)
- omskärelse (2)
- poesi (1)
- sjukförsäkring (1)
- självmord (1)
- skattesatser (1)
- social verksamhet (5)
- Socialdemokraterna (1)
- språkfrågor (6)
- teknik (6)
- trafiksäkerhet (1)
- Tre (1)
- trovärdig argumentation (15)
- utbildningsfrågor (2)
- välfärd (7)
- vänsterextrema (2)
Sökning
Om du har hittat den här bloggen genom att googla och inte förstår varför du fick upp den här bloggen, så skriv det du sökte efter i sökrutan nedan, så hittar du det förmodligen.
Sök i den här bloggen
tisdag 25 december 2012
torsdag 6 december 2012
Handskakningsdomen
I förra veckan var det en debatt om religionsfrihet, rapporterar Dagen.
"Humanisternas ordförande och kvällens moderator Christer Sturmark lyfte exemplet på det uppmärksammade handskakningsmålet, då en muslimsk man tilldömdes skadestånd för att han fått a-kassan indragen efter att han vägrat ta en kvinnlig företagsledare i hand.
Domen har tidigare försvarats av riksdagsledamoten Tuve Skånberg (Kd), men inför frågan om han skulle försvara någons rätt att – av religiösa skäl - inte hälsa på en person av annan hudfärg, blev svaret nej."
För det första tycker jag att det är fel att hävda att handskakningsdomen handlar om religionsfrihet. Det handlar om att någon som vill ha ett jobb och är beredd att göra det bra, får indragen a-kassa för ett smärre etikettsbrott. Att söka arbete borde handla om att övertyga om att man vill ha jobbet och har intention och förmåga att göra det bra. Dessutom finns det prejudikat på att man till och med kan säga rent ut till en arbetsgivare att man inte vill ha jobbet, utan att för den skull förlora a-kassan.
För det andra håller inte jämförelsen med att vägra ta svarta i hand. Som jag sade när jag träffade Christer Sturmark i Linköping, så håller den jämförelsen enbart om det rör sig om en bisexuell vit människa som vägrar att ta svarta i hand, då hen enbart tänder på svarta, och inte vill bli sexuellt frestad. Det må vara nojigt, men inte förtryckande.
Några jämförelser:
1. Mördare och våldtäktsmän får mat i fängelset, utan att behöva betala den själva. Dessutom får de massor av andra saker (kabel-tv, terapi) på statens bekostnad. Varför ska man behöva riskera att svälta ihjäl om man vägrar ta en kvinna i hand, men inte om man mördar någon? Är vägran att skaka hand värre än mord?
2. När man har begått ett brott, får man en prick i polisregistret. Ska folk med prick i polisregistret, som ju själva har valt att begå brottet, få a-kassa eller soc? Man har ju gjort sig svår på arbetsmarknaden. Jag skulle tro att de flesta hellre anställer någon som artigt avböjer att ta i hand, än någon som har en prick för att ha bestulit, svindlat eller trakasserat någon.
3. Tänk om någon begår ett brott som inte går att betrakta som civil olydnad och sedan försvarar brottet. Kanske en kille tafsar på ett flertal tjejer (klämmer på bröst, stjärt, slida). När han sedan blir anmäld och fälld, skriver han, under sitt riktiga namn, ett blogginlägg som heter "jävla fittor" där han skriver hur dumma i huvudet tjejerna är som anmäler en sådan småsak. Den här killens blogg är det första man får upp om man googlar hans namn. Överst på hans blogg finns en widget som heter "populära inlägg", där "jävla fittor"-inlägget är det mest lästa. Ska han få a-kassa eller soc även om han vägrar ta bort inlägget?
4. Får man ha en blogg där man berättar att man ofta åker skidor (stor risk för benbrott, där arbetsgivaren får betala sjuklön)?
5. Christer Sturmark hävdade när han var i Linköping att om någon hade varit medicinskt förhindrad att ta i hand, hade hen sjukskrivits eller fått KBT. Han nämnde dock inget exempel på det. Detta är inte en teoretisk fråga. Vissa med Aspergers har så svårt för kroppskontakt att de inte ens kan ta i hand utan att känna obehag. KBT hjälper inte, då det inte är en fobi. Det skulle självklart stämma dåligt med Alliansens arbetslinje att en fullt arbetsför människa sjukskrivs för ett etikettsbrott. Andra med Aspergers undviker ögonkontakt. Ytterligare andra är tystlåtna och har svårt för småprat. Varför bör man inte fokusera på dessa människors arbetsförmåga? Arbetsförmedlingar och arbetsplatser ska vara just arbetsförmedlingar och arbetsplatser, inte kontaktförmedlingar eller vänskapsförmedlingar. Hade den här muslimen inte fått sin a-kassa, hade det slagit mot oss aspergare också. Därefter kan man knappast motivera att någon ska få behålla soc om hen inte pratar om fotboll på fikarasten när andra gör det.
6. Tänk om någon erbjuds ett arbete som innehåller kundkontakter med Tyskland. I Tyskland bastar män och kvinnor gärna nakna tillsammans. Säg att man ofta kommer att behöva åka på affärsresor till Tyskland. Visserligen är det ingen tysk som kräver att man är med och bastar, men om man gör det måste man av hygieniska skäl vara naken. Däremot är det mycket "korridor"-förhandlande i bastun, så man hamnar utanför och missar tillfälle till inflytande om man inte är med i bastun. Därför kräver svenska arbetsgivaren att man bastar. Ska man förlora a-kassan om man inte kan lova chefen att man ska göra det?
Läs även andra bloggares åsikter om Christer Sturmark, handskakningsdomen, religionsfrihet, livsfrihet, Aspergers, a-kassa, arbetsmarknaden, sociala koder, arbetsförmedlingen, diskriminering
"Humanisternas ordförande och kvällens moderator Christer Sturmark lyfte exemplet på det uppmärksammade handskakningsmålet, då en muslimsk man tilldömdes skadestånd för att han fått a-kassan indragen efter att han vägrat ta en kvinnlig företagsledare i hand.
Domen har tidigare försvarats av riksdagsledamoten Tuve Skånberg (Kd), men inför frågan om han skulle försvara någons rätt att – av religiösa skäl - inte hälsa på en person av annan hudfärg, blev svaret nej."
För det första tycker jag att det är fel att hävda att handskakningsdomen handlar om religionsfrihet. Det handlar om att någon som vill ha ett jobb och är beredd att göra det bra, får indragen a-kassa för ett smärre etikettsbrott. Att söka arbete borde handla om att övertyga om att man vill ha jobbet och har intention och förmåga att göra det bra. Dessutom finns det prejudikat på att man till och med kan säga rent ut till en arbetsgivare att man inte vill ha jobbet, utan att för den skull förlora a-kassan.
För det andra håller inte jämförelsen med att vägra ta svarta i hand. Som jag sade när jag träffade Christer Sturmark i Linköping, så håller den jämförelsen enbart om det rör sig om en bisexuell vit människa som vägrar att ta svarta i hand, då hen enbart tänder på svarta, och inte vill bli sexuellt frestad. Det må vara nojigt, men inte förtryckande.
Några jämförelser:
1. Mördare och våldtäktsmän får mat i fängelset, utan att behöva betala den själva. Dessutom får de massor av andra saker (kabel-tv, terapi) på statens bekostnad. Varför ska man behöva riskera att svälta ihjäl om man vägrar ta en kvinna i hand, men inte om man mördar någon? Är vägran att skaka hand värre än mord?
2. När man har begått ett brott, får man en prick i polisregistret. Ska folk med prick i polisregistret, som ju själva har valt att begå brottet, få a-kassa eller soc? Man har ju gjort sig svår på arbetsmarknaden. Jag skulle tro att de flesta hellre anställer någon som artigt avböjer att ta i hand, än någon som har en prick för att ha bestulit, svindlat eller trakasserat någon.
3. Tänk om någon begår ett brott som inte går att betrakta som civil olydnad och sedan försvarar brottet. Kanske en kille tafsar på ett flertal tjejer (klämmer på bröst, stjärt, slida). När han sedan blir anmäld och fälld, skriver han, under sitt riktiga namn, ett blogginlägg som heter "jävla fittor" där han skriver hur dumma i huvudet tjejerna är som anmäler en sådan småsak. Den här killens blogg är det första man får upp om man googlar hans namn. Överst på hans blogg finns en widget som heter "populära inlägg", där "jävla fittor"-inlägget är det mest lästa. Ska han få a-kassa eller soc även om han vägrar ta bort inlägget?
4. Får man ha en blogg där man berättar att man ofta åker skidor (stor risk för benbrott, där arbetsgivaren får betala sjuklön)?
5. Christer Sturmark hävdade när han var i Linköping att om någon hade varit medicinskt förhindrad att ta i hand, hade hen sjukskrivits eller fått KBT. Han nämnde dock inget exempel på det. Detta är inte en teoretisk fråga. Vissa med Aspergers har så svårt för kroppskontakt att de inte ens kan ta i hand utan att känna obehag. KBT hjälper inte, då det inte är en fobi. Det skulle självklart stämma dåligt med Alliansens arbetslinje att en fullt arbetsför människa sjukskrivs för ett etikettsbrott. Andra med Aspergers undviker ögonkontakt. Ytterligare andra är tystlåtna och har svårt för småprat. Varför bör man inte fokusera på dessa människors arbetsförmåga? Arbetsförmedlingar och arbetsplatser ska vara just arbetsförmedlingar och arbetsplatser, inte kontaktförmedlingar eller vänskapsförmedlingar. Hade den här muslimen inte fått sin a-kassa, hade det slagit mot oss aspergare också. Därefter kan man knappast motivera att någon ska få behålla soc om hen inte pratar om fotboll på fikarasten när andra gör det.
6. Tänk om någon erbjuds ett arbete som innehåller kundkontakter med Tyskland. I Tyskland bastar män och kvinnor gärna nakna tillsammans. Säg att man ofta kommer att behöva åka på affärsresor till Tyskland. Visserligen är det ingen tysk som kräver att man är med och bastar, men om man gör det måste man av hygieniska skäl vara naken. Däremot är det mycket "korridor"-förhandlande i bastun, så man hamnar utanför och missar tillfälle till inflytande om man inte är med i bastun. Därför kräver svenska arbetsgivaren att man bastar. Ska man förlora a-kassan om man inte kan lova chefen att man ska göra det?
Läs även andra bloggares åsikter om Christer Sturmark, handskakningsdomen, religionsfrihet, livsfrihet, Aspergers, a-kassa, arbetsmarknaden, sociala koder, arbetsförmedlingen, diskriminering
Etiketter:
arbetsmarknaden,
invandring,
kristendom,
könsfrågor,
nakenhet,
välfärd
måndag 5 november 2012
Humoristiskt exempel
Joacim Hillervik skriver i dag om hur företag utnyttjar vår personliga information som de får via Facebook och liknande sidor. Ordfront har ett humoristiskt men ändå belysande formulär som åskådliggör detta på ett bra sätt.
Etiketter:
humor
söndag 4 november 2012
Så här får man tag på boken
Enligt den här hemsidan är Yoders bok Liv i församlingen slut på förlaget. Här står det hur man kan få tag på den i alla fall.
Läs även andra bloggares åsikter om Yoder, kristna böcker
Läs även andra bloggares åsikter om Yoder, kristna böcker
Etiketter:
kristendom,
social verksamhet
tisdag 30 oktober 2012
Ramin Gerji
Det är vanligt att folk hittar min blogg genom att googla [Ramin Gerji]. Därför berättar jag att anledningen till att man kommer hit då, är att jag länkar till Aktion mot deportation. Gå dit för info om honom. Samma sak med Sattea Essmat.
söndag 28 oktober 2012
Bibeltrohet är bra, ibland.
Igår, lördag, var jag på en temadag om Bibelsyn. Bland andra talare var Anders Gerdmar från Livets Ords Teologiska Seminarium där. Det papper han lät dela ut bekräftar att han tror på hela Bibeln i sin helhet, en syn som Livets Ord delar. "de apostoliska skrifterna, inklusive de gammaltestamentliga som var den första kyrkans kristna kanon, är normerande" står det i pappret från honom.
Gäller denna Bibeltrohet alltid eller gäller den bara när den lyfter fram den synpunkt man själv har? I slutet av augusti i år, försökte jag köpa annonsplats i den Livets Ord närstående tidningen Världen Idag. Jag fick avslag med motiveringen "Vi får be att tacka nej, och det baserat på att vi inte kan stå för en del av de saker du skriver om på din blogg. Ansvarig utgivare har tagit del av din blogg."
Annonsen såg ut så här:
Det mest anmärkningsvärda är att tidningen över huvud taget anser att de ska behöva stå för det som annonsörerna skriver. Det står annars annonsörerna själva för. Tidningar brukar annars försöka slå vakt om en öppen debatt och till och med ta in debattartiklar (som de inte ens får betalt för) från folk som tycker annorlunda än tidningen (Aftonbladet har låtit Jimmie Åkesson ha en debattartikel i tidningen.) Öppen diskussion är inte Världen Idags starka sida. De har inte kommentarsfunktion på sina artiklar, och inte heller Twingly-funktion på dem.
Anledningen till att jag tar upp detta angående Bibelsyn är att jag utgår från att det är länken till artikeln om nakenhet de inte kunde stå för. I den bloggposten hänvisar jag till Bibelord utan att felcitera eller rycka ur sina sammanhang. Jag visar på att Bibeln klart säger att Gud befallde sina profeter att gå nakna bland allmänheten. Anser Världen Idag att jag uppfattar fel, stod och står kommentarsfältet öppet för dem och alla andra att påpeka det. Bibeln är uppenbarligen bara intressant för Världen Idag då den har värderingar som Världen Idag kan stå för.
Diskussionen har fortsatt på Stefan Swärds blogg.
Annat intressant: 1 2 3 4
Läs även andra bloggares åsikter om Världen Idag, Livets Ord, Lukas Berggren, journalistik, öppen diskussion, debattklimat, nakenhet, kristendom, Bibeln, Bibelsyn, trovärdighet
Gäller denna Bibeltrohet alltid eller gäller den bara när den lyfter fram den synpunkt man själv har? I slutet av augusti i år, försökte jag köpa annonsplats i den Livets Ord närstående tidningen Världen Idag. Jag fick avslag med motiveringen "Vi får be att tacka nej, och det baserat på att vi inte kan stå för en del av de saker du skriver om på din blogg. Ansvarig utgivare har tagit del av din blogg."
Annonsen såg ut så här:

Det mest anmärkningsvärda är att tidningen över huvud taget anser att de ska behöva stå för det som annonsörerna skriver. Det står annars annonsörerna själva för. Tidningar brukar annars försöka slå vakt om en öppen debatt och till och med ta in debattartiklar (som de inte ens får betalt för) från folk som tycker annorlunda än tidningen (Aftonbladet har låtit Jimmie Åkesson ha en debattartikel i tidningen.) Öppen diskussion är inte Världen Idags starka sida. De har inte kommentarsfunktion på sina artiklar, och inte heller Twingly-funktion på dem.
Anledningen till att jag tar upp detta angående Bibelsyn är att jag utgår från att det är länken till artikeln om nakenhet de inte kunde stå för. I den bloggposten hänvisar jag till Bibelord utan att felcitera eller rycka ur sina sammanhang. Jag visar på att Bibeln klart säger att Gud befallde sina profeter att gå nakna bland allmänheten. Anser Världen Idag att jag uppfattar fel, stod och står kommentarsfältet öppet för dem och alla andra att påpeka det. Bibeln är uppenbarligen bara intressant för Världen Idag då den har värderingar som Världen Idag kan stå för.
Diskussionen har fortsatt på Stefan Swärds blogg.
Annat intressant: 1 2 3 4
Läs även andra bloggares åsikter om Världen Idag, Livets Ord, Lukas Berggren, journalistik, öppen diskussion, debattklimat, nakenhet, kristendom, Bibeln, Bibelsyn, trovärdighet
Etiketter:
journalistik,
kristendom,
nakenhet,
trovärdig argumentation
fredag 26 oktober 2012
Att rabbla gudanamn
Inger Forssell skriver i Dagen att en pingstvän har efterforskat ursprunget till ett ord som en yogalärare uppmanat gymnasieelever i Skellefteå att mantra. Han kom fram till att det är ett hinduiskt gudanamn. "att ligga och rabbla indiska gudanamn är nog inte en aktivitet som skolan vill stå bakom" skriver Forssell.
Några reflektioner:
1. Varför inte låta eleverna välja själva om de vill mantra "Vishnu" eller "Jesus" eller "demokrati" eller "solidaritet" eller "Centerpartiet" eller "Lady Gaga"?
2. Spelar det egentligen någon roll vilka namn man säger? "Inger" är ett namn som är kopplat till den fornnordiske guden "Ing". Uttalar Inger Forssell sitt eget namn? Detsamma gäller alla andra namn som innehåller "ing" (Ingrid, Ingvar, Ingegerd, Ingmar). "Åsa" betyder "asagud". "Musik" har att göra med musor, "erotik" med guden Eros, "amorös" med guden Amor, "kronisk" och "kronologisk" med tidsguden Kronos. Planeterna är uppkallade efter romerska gudar. Listan kan göras längre.
UPPDATERING: Nu uttalar sig även Lars Johansson om gudanamn utan att gå in på hur många andra ord i Sverige vi använder som är gudanamn.
Läs även andra bloggares åsikter om språkfrågor, yoga, yoga i skolan, etymologi
Några reflektioner:
1. Varför inte låta eleverna välja själva om de vill mantra "Vishnu" eller "Jesus" eller "demokrati" eller "solidaritet" eller "Centerpartiet" eller "Lady Gaga"?
2. Spelar det egentligen någon roll vilka namn man säger? "Inger" är ett namn som är kopplat till den fornnordiske guden "Ing". Uttalar Inger Forssell sitt eget namn? Detsamma gäller alla andra namn som innehåller "ing" (Ingrid, Ingvar, Ingegerd, Ingmar). "Åsa" betyder "asagud". "Musik" har att göra med musor, "erotik" med guden Eros, "amorös" med guden Amor, "kronisk" och "kronologisk" med tidsguden Kronos. Planeterna är uppkallade efter romerska gudar. Listan kan göras längre.
UPPDATERING: Nu uttalar sig även Lars Johansson om gudanamn utan att gå in på hur många andra ord i Sverige vi använder som är gudanamn.
Läs även andra bloggares åsikter om språkfrågor, yoga, yoga i skolan, etymologi
Etiketter:
kristendom,
språkfrågor,
utbildningsfrågor
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)